Automatyzacja biznesu — krok do zwiększenia wydajności twojej firmy
Szybkość działania, dobre rozplanowanie czasu pracy i odpowiednie zarządzanie zasobami ludzkimi to tylko nieliczne wyzwania, z którymi mierzą się właściciele firm. Jeszcze niedawno trudno było sobie wyobrazić, że zespół specjalistów poszczególnych działów może usprawnić automatyzacja poszczególnych procesów. Okazuje się jednak, że dzięki temu rozwiązaniu można łatwo rozwijać biznes, łącząc narzędzia, które będą pracować efektywnie za Ciebie. Przeczytaj, jak podnieść jakość usług, sprawność i wydajność zespołu. Dowiedz się, jak zaoszczędzić cenny czas, by czynności, które kiedyś wymagały pracy kilku osób, robiły się same. Poznaj sposoby skutecznej automatyzacji biznesu.
Czym jest automatyzacja biznesu i jakie procesy można zautomatyzować?
Automatyzacja biznesu jest przede wszystkim zespołem działań, które pomogą w usprawnieniu prosperowania firmy. Za pomocą odpowiednio połączonych narzędzi, pozwala na przejście z manualnej koordynacji zadań, na zautomatyzowaną, generując przy tym lepsze wyniki. Wszystkie te działania pozwalają na oszczędność czasu oraz poprawę jakości pracy w wielu działach. Automatyzacja stała się niezwykle popularna w branży e-commerce, marketingu i sprzedaży, a także w księgowości, raportowaniu, statystykach, obsłudze klienta, w tym chatowaniu, generowaniu dokumentów oraz bezobsługowych zwrotów towarów.
Wraz z rozwojem wzrasta ilość procesów, które można zautomatyzować. Coraz więcej firm układając lejki sprzedażowe, korzysta z narzędzi, które pozwalają na automatyzację. Przykładem tego mogą być oprogramowania umożliwiające automatyczne generowanie leadów, wysyłanie mailingu, czy też odtwarzanie wcześniej nagranych webinarów sprzedażowych, szkoleń itd. Dzięki zoptymalizowaniu takiego procesu sprzedaż w biznesie odbywa się sama, a zaoszczędzony czas i pieniądze możemy przeznaczyć na inne ważne cele i udoskonalenia. Bardzo popularne jest też używanie chatbotów i sztucznej inteligencji do komunikacji z klientami. Jedno dobrze dobrane i ustawione oprogramowanie może zastąpić kilka osób w zespole, których zadaniem były odpowiedzi na powtarzające się wciąż pytania. Dzięki temu klient może również zyskać odpowiedź o każdej porze dnia i nocy, gdyż większość narzędzi automatyzujących skonstruowana jest tak, że działa 24/7. Bardzo wygodne dla działu księgowości są też programy umożliwiające automatyczne wystawianie faktur i wysyłanie ich do klientów, generowanie gotowych dokumentów, przerzucanie danych do odpowiednich plików. Usprawnia to w większości monotonną pracę i eliminuje duży procent błędów.
Korzyści automatyzacji
- Automatyzacja procesów pozwala zyskać mnóstwo czasu, który przeznaczany był na mozolne wykonywanie powtarzalnych zadań. Zaoszczędzony czas można wykorzystać na inne cele, które pozwolą na rozwój biznesu.
- Dzięki wprowadzeniu automatyzacji do swojego biznesu można spojrzeć na działania biznesowe z szerszej perspektywy i znaleźć oraz wyeliminować zbędne czynności, czy też skupić się na ulepszaniu ich, by dawały lepsze efekty.
- Automatyzacja działań sprzedażowych, czy też marketingowych powoduje wzrost sprzedaży i świadomości marki.
- Wprowadzenie działań automatyzujących w analityce, raportach i statystykach pozwala na zaoszczędzenie czasu spędzonego na śledzenie słupków, a przenosi pracowników bezpośrednio do wniosków i możliwości ulepszenia procesów działania w firmie.
- Dla wielu pracodawców jest to plus, dla pracowników niestety minus. Automatyzacja niektórych zadań może spowodować redukcję zatrudnienia, co dla pracodawcy przynosi oszczędność pieniędzy. Nie jest zobowiązany do ponoszenia kosztów zatrudnienia, nie musi się liczyć ze zdrowiem pracownika, czy też godzinami pracy, gdyż narzędzia te pracują 24/7. W razie niezadowolenia, w większości przypadków, może zrezygnować z oprogramowania w każdym momencie, bez zachowania okresu wypowiedzenia. Nie musi martwić się też o podwyżki, czy brak motywacji do pracy. Dla pracownika natomiast wprowadza to konieczność przebranżowienia, gdyż z biegiem czasu jego zawód mogą zastąpić maszyny.
- Automatyzacja obsługi klienta przekłada się zazwyczaj na wzrost zadowolenia klienta, co jest priorytetem każdego przedsiębiorcy. Zautomatyzowanie działań w tym zakresie przeważnie zaspokaja podstawowe potrzeby klienta, a co więcej nawet przekracza ich oczekiwania.
- Narzędzia pozwalające na automatyzację procesów działania w biznesie powodują lepszą komunikację w firmie i zadowolenie, większą wydajność, efektywność i motywację do pracy zespołu.
Minusy automatyzacji
- Większość z tych narzędzi pozwalających na skuteczną automatyzację działań jest płatnych, a do ich użycia czasami niezbędne jest szkolenie wprowadzające lub pomoc programisty, czy też innego specjalisty.
- Automatyzacja działań na wielu platformach społecznościowych typu Instagram, LinkedIn, Facebook — jest zakazana w regulaminie. Algorytmy tych portali są co chwilę aktualizowane tak, by jak najlepiej wykryć takie działania. Dlatego też należy korzystać z tych narzędzi z umiarem, jeżeli nie chcemy liczyć się z utratą konta na tych portalach.
- Każda automatyzacja oparta jest na gotowych schematach. Dlatego też należy pamiętać, że nie zastąpi ona w 100% człowieka, jego empatii i myśli.
Popularne narzędzia pozwalające na automatyzację biznesu
Na rynku dostępne są narzędzia służące do automatyzacji biznesu w różnych dziedzinach. Ułatwiają one nie tylko pracę, ale pozwalają też na stały rozwój firmy i wzrost przychodów. Ze względu na to, że do automatyzacji każdych procesów potrzebne są inne oprogramowania, poniżej przedstawiamy zestawienie najbardziej popularnych rozwiązań usprawniających działania pracy zespołu, marketingu oraz sprzedaży.
- Inflact — jest to oprogramowanie służące do automatyzacji działań na Instagramie. Pozwala na automatyczne budowanie grupy docelowej, angażowanie potencjalnych klientów i planowanie treści. Umożliwia wyszukiwanie po hasztagach, automatyczne przeglądanie stories, posiada chatbota z automatycznymi odpowiedziami i wiele więcej. Dzięki niemu można szybko zbudować wartościowe konto, pozyskać duże grono odbiorców, zwiększyć sprzedaż oraz świadomość marki.
- MobileMonkey — twórcy przedstawiają ją jako “kompleksową platformę do generowania leadów marketingowych i automatyzacji zasięgu sprzedaży w celu zamykania większej liczby transakcji”. Pozwala na połączenie najważniejszych kanałów funkcjonujących w firmie (w tym blogów, mediów społecznościowych, stron docelowych z reklam). Według danych na ich oficjalnej stronie dzięki korzystaniu z MobileMonkey można pozyskać 7-15 razy więcej potencjalnych klientów.
- BOTMAN — idealne narzędzie do generowania leadów za pomocą platformy LinkedIn. Jest to sprawdzony sposób na poszerzenie sieci swoich kontaktów o potencjalnych klientów i partnerów biznesowych. BOTMAN pozwala na automatyczne zapraszanie ściśle określonej grupy docelowej (wcześniej ustawionej przez użytkownika) do znajomych, a następnie, nawiązywanie z nimi kontaktu przez automatyczne wiadomości. W jego funkcjach znaleźć można też tworzenie i promocję wydarzeń. Można zintegrować go z platformą ClickMeeting, dzięki czemu możliwe jest przeprowadzanie automatycznych spotkań. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu i ustawieniu narzędzia, jakim jest BOTMAN można zautomatyzować cały lejek sprzedażowy, a co za tym idzie zwiększyć sprzedaż w firmie.
- Systeme.io – jest to platforma umożliwiająca połączenie wielu zadań mających na celu stworzenie całego lejka sprzedażowego. Umożliwia tworzenie gotowych ścieżek sprzedaży, wysyłkę e-maili, budowanie prostych stron internetowych, zarządzanie siecią sprzedaży i programami afiliacyjnymi, automatyzuje marketing i wiele więcej.
Automatyzacja biznesu — podsumowanie
Automatyzacja procesów zapewnia zwiększoną produktywność firmy. Pomaga ona nie tylko zwiększyć wyniki sprzedaży, ale również wpływa pozytywnie na zarządzanie czasem swoim i pracowników. Wprowadzenie automatyzacji do firmy wpływa fundamentalnie na oszczędzanie pieniędzy, co w czasach kryzysu jest kluczową umiejętnością. Stale rozwijająca się branża automatyzacji to niewątpliwie przyszłość, która nas czeka. Trzeba jednak pamiętać, że jak każda branża mierzy się ona z trudnościami i wysoko postawioną poprzeczką, szczególnie przez liczne zasady korzystania w mediach społecznościowych. W połączeniu z pracą człowieka może stać się przełomowym narzędziem różnych działach. Jeżeli chcesz generować kontakty i mieć dostęp do setek tysięcy osób z branży, napisz do nas na: office@botman.pl. Zacznij oszczędzać czas i pieniądze już dziś.