Delegowanie zadań. Kiedy tego nie robić?

Delegowanie zadań i dzielenie się odpowiedzialnością ze swoim zespołem to bardzo cenna umiejętność, którą powinien przyswoić sobie każdy lider, menadżer i szef. Jednak uwaga! Nie każde zadanie nadaje się do tego, aby je delegować – w końcu Ty też musisz coś robić? Jakie zadania powinieneś wykonać osobiście?

Przede wszystkim właściwe funkcje kierownicze, obejmujące wyznaczanie celów całego zespołu, zarządzanie ludźmi i motywowanie pracowników, podejmowanie decyzji o polityce przedsiębiorstwa (jeśli jesteś jego szefem). Po drugie, zadania o wysokim stopniu ryzyka oraz takie, których powodzenie jest kluczowe dla firmy. Do zadań, których nie warto delegować, należą również wyjątkowe przypadki. Po trzecie, sprawy ściśle tajne i takie, które pojawiły się w ostatniej chwili i muszą być wykonane natychmiast, brakuje więc czasu na wdrożenie pracownika, wyjaśnienia i kontrolę.

Jeśli masz wątpliwości, czy przekazać komuś konkretne zadanie, odpowiedz sobie na trzy pytania.

Jak dużo wysiłku musisz włożyć w wyjaśnienie pracownikowi, czego oczekujesz?

Jeśli nie jesteś w stanie jasno sformułować swoich oczekiwań, lepiej wstrzymaj się z delegowaniem. Inaczej pracownik może ponieść porażkę, a Ty usłyszysz: ‚Nie do końca wiedziałem, czego ode mnie oczekujesz’. Możesz również w ten sposób podkopać swoją reputację – współpracownicy uznają, że sam nie wiesz, czego chcesz. Dlatego najpierw gruntownie przemyśl problem i unikaj przedwczesnego delegowania, tym bardziej, jeśli Twoi współpracownicy nie mają jeszcze odpowiednich kompetencji, aby je wykonać.

Delegowanie zadań - Daniel Kubach, Lekcje Warte Miliony

Dlaczego chcesz oddelegować to zadanie?

To pytanie, które obnaża Twoją prawdziwą motywację. Czy przydzielasz komuś zadanie dlatego, że Twoim zdaniem wykona je tak samo dobrze albo lepiej od Ciebie, czy może w głębi duszy (chociaż nie chcesz się do tego przyznać) po prostu nie chce Ci się tego robić? Oczywiście, jeśli jesteś prezesem firmy lub menadżerem dużego zespołu nie musisz, a nawet nie powinieneś tracić czasu na proste zadania, które z powodzeniem może wykonać ktoś inny. Jeśli jednak wolisz delegować rozległy, trudny i skomplikowany projekt w inne ręce właśnie dlatego, że zniechęca Cię wysoki poziom trudności i spory nakład czasu, jaki musiałbyś na to poświęcić, zastanów się, czy dobrze robisz.

Czy delegując zadanie nie osłabiasz własnego rozwoju?

Obowiązkiem lidera jest dbać o rozwój każdego członka zespołu, włączając w to również siebie samego. Tylko wymagając od siebie i ciągle się rozwijając, możesz stawiać wymagania swoim współpracownikom i być dla nich wzorem i autorytetem.

Zwalczaj więc pokusę delegowania zadań, które stanowią Twoją piętę Achillesa. Jeżeli czegoś nie potrafisz lub nie sprawia Ci to przyjemności, mimo wszystko powinieneś potraktować to jak wyzwanie i zmierzyć się z nim, zamiast natychmiast przydzielać to zadanie komuś, kto ma talent w tym kierunku. Tylko w ten sposób sam możesz się rozwijać i doskonalić swoje umiejętności.

Delegowanie zadań. Kiedy tego nie robić?